Dit blog is gemaakt als antwoord op de vraag van ‘Kom maar op’.
De andere bijdragen vind je hier.
Wachtend in de rij voor mijn kopje thee, vang ik flarden op van het gesprek tussen twee ondernemers voor mij. ‘Ja,’ zegt de vrouw met blonde krullen, ‘dus nu heb ik besloten dat ik deze klus nog afmaak, en dan…’. Ze draait zich iets van me af, waardoor ik de rest niet meer versta. De ander knikt instemmend en zegt: ‘Focus, dat is zo belangrijk.’
Het is februari 2012 en ik ben bij mijn eerste netwerkbijeenkomst als zelfstandig ondernemer. Alles wil ik weten over dit voor mij onbekende terrein, dus alles wat ik hoor, zie of lees over ondernemen, zuig ik op als een spons.
Focus hebben is dus belangrijk, hoorde ik. Ook daarna hoorde ik dit woord regelmatig voorbij komen. Ik gebruik het zelf ook weleens. Het lijkt een toverwoord. Als je dat hebt, komt alles goed.
Natuurlijk kende ik ook focus toen ik in loondienst werkte. Een docente zonder focus op de lesinhoud en doelen van dat jaar, geeft lastig les. Maar de kaders waar binnen ik deze lessen gaf, waren al bedacht. Daar hoefde ik niets mee. Als ondernemer moet alles uit mijzelf komen. Dus is het extra belangrijk dat ik weet waar ik naar toe wil.
Als beginnend ondernemer deed ik naast mijn werk een opleiding. Die zorgde toen automatisch voor mijn focus. Ik dacht er niet over na. De opleiding wilde ik binnen het jaar afronden en was daarmee de rode draad.
Mijn aandacht en tijd gingen naar mijn eerste cliënten en naar de opleiding. Ik dacht toen nooit: hoe houd ik mijn focus vast? En wat is nu de volgende stap? Het was er en het leek vanzelf te gaan.
Tijdens een ondernemersworkshop ontmoette ik een leuke vormgeefster. Ik wist meteen: haar vraag ik voor mijn visitekaartjes. En hup daar was weer een volgende stap. Het één volgde zo logisch uit het ander. Met het logo was de vormgeving voor mijn website ook duidelijk, en dat werd dus het volgende op mijn agenda. Ik genoot van alles wat ik deed.
Na het afronden van de opleiding leek mijn focus verdwenen. Ik had ineens veel meer tijd. Wat zou ik nu eens doen? Wat was nu de volgende stap?
Wat mij toen hielp, en nu nog steeds helpt als ik op zoek ben naar mijn focus, is ordenen en overzicht krijgen.
Ik schrijf op post-its wat ik al heb gedaan, of al heb bereikt. Zowel de grote als de kleine dingen. En die plak ik op een A4. Dat geeft mijn zelfvertrouwen een boost: wat heb ik al veel gedaan! Op een A4 ernaast plak ik post-its waar ik in kernwoorden op schrijf wat ik nog wil bereiken, of nog wil gaan doen.
Dan kies ik een post-it waar ik mee aan de slag wil. Ik bedenk hoe ik dit ga doen en wanneer. En dat ga ik dan doen. Na afloop mag ik het gekleurde briefje op de linker A4 plakken. Zo, gedaan!
Focus is geen magisch toverwoord. Het betekent niet zoals in een sprookje: ‘En toen had ze focus en ging alles goed.’ Soms is de focus verdwenen en moet je zoeken. Het is ook geen oplossing voor alle problemen. Het is je energie gericht besteden. Die energie en tijd kan je maar één keer uitgeven. Wat ik daarbij een geruststellende gedachte vind is dat je altijd weer opnieuw kunt focussen op iets anders.
Mooie bijdrage Karin en lekker concreet ook met eigen ervaringen, van die post-its is ook een goed idee, dat ga ik toepassen! Leuk dat je weer mee deed!
Bedankt Agnes! En ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de post-its!
Precies wat Agnes zegt: lekker concreet, Karin. En die A4’tjes vertegenwoordigen het strategische kader. Dat geeft dan weer richting aan het soort post-it’s wat erop ‘mag’ en in welke positie (prioriteiten).
Een simpele en visuele tool waar je wekelijks voor kunt gaan staan om de voortgang te monitoren. En oh wat voelt het lekker om die post-it’s te verplaatsen. 😉
Zoals met alle tools staat of valt ie natuurlijk wel met/door de gebruiker. Daar komt discipline weer om de hoek kijken. Passie, ambitie, focus en discipline – da’s toch wel hét kwartet.
Ja, dat is waar. En het verbindende werkwoord is dan doorzetten. 😉